Synopse divadelních her
https://www.dilia.cz/autori/item/11259-jurek-jan
Ode zdi ke zdi – divadelní hra. Žánr vztahové drama s prvky comedy. Obsazení tři muži, jedna žena. Pojednává příběh cca čtyřicetiletého muže Tomáše, který se z mnoha příčin teprve v tomto věku osamostatňuje a staví se na vlastní nohy. Učí se přijmout zodpovědnost sám za sebe a nečekat pomoc od druhých. Zkouší se v dobrém slova smyslu „odstřihnout“ od vlivu některých blízkých a jít si svou vlastní cestou. Sledujeme přerod dospělého muže, který si buduje nové vztahy navenek, ale přehodnocuje vztah i sám k sobě, k tomu co chce, co si přeje a co od sebe samého očekává.
Kluci z děcáku – divadelní hra. Žánr sociální lyrické drama. Obsazení pět mužů, tři ženy. Téma – dva čerstvě plnoletí kluci opouští dětský domov a jsou nuceni se za jeho branami postarat sami o sebe. Příběh o síle a významu přátelství. K dispozici jsou explikace a text původní divadelní hry.
Člověk z předměstí – monodrama. Žánr psychologické drama. Obsazení jeden muž cca třicetiletý. Pavel Majer žije na pokraji životního standardu osamocen ve svém bytě s nízkým stropem, a tak říkajíc přemítá o životě. O tom svém a vlastně i o lidském životě jako takovém. Není to z jeho strany ale erudované filozofování. Spíše je to prostořeké, upřímné a do jisté míry otevřené „povídání,“ odhalující určitou nekonformitu protagonisty. K dispozici jsou explikace a text divadelní hry. /Vhodné pro malou studiovou scénu/
Outsideři – divadelní hra. Žánr sociálně psychologické drama. Obsazení jeden muž, jedna žena. Příběh muže, třicátníka, který na cestě vozem vezme stopařku, aby pak spolu dílem náhody strávili několik dalších dní. Hlavní protagonisté nemají jméno, což umocňuje jejich anonymitu a zároveň svobodu smět se bez následků jeden druhému svěřit a pak si jít zase svou cestou. Muž a žena jsou odlišní nejen svým pohlavím, ale diametrálně i svou povahou a životními zkušenostmi. Přesto je něco spojuje. Touha po lásce, touha po pochopení, touha být s někým, o koho by se mohli opřít. /Vhodné i pro studivou scénu/
Dostaveníčko v baru – divadelní hra. Žánr psychologické drama s prvky comedy. Obsazení jeden muž, jedna žena. Hlavní protagonisté se potkají v baru, kde je Tereza barmankou, zatímco Pavel je „náhodným“ návštěvníkem, mužem, který je vlivem řady okolností v pro něj nelehké situaci a neví si s ní sám rady. Potřebuje se v každodenním kolotoči zastavit, popovídat si i se něčeho napít ve víře, že mu to pomůže, ačkoliv ví, že to není řešení. /Vhodné pro malou studiovou scénu/
Odlet do Záhřebu – divadelní hra. Žánr sociální drama s prvky comedy. Obsazení tři muži, dvě ženy. Plus dvě role epizodní – muž a žena. Hlavním protagonistou hry je čtyřicetiletý muž Petr /je zde možný jistý věkový rozptyl, řekněme třicet až pětačtyřicet let/, který se pod tlakem okolností rozhodne letět někam pryč, aniž by dopředu věděl kam. Ocitne se v letištní hale s tím, že teprve v ní se rozhodne, jaké místo zvolí. Celá hra se odehrává v prostorách letištní odletové a příletové haly. Není příliš náročná na výpravu, stojí na textu jako takovém a projevu herců ve svých rolích.
Kulébr – komorní vztahové drama s prvky comedy. Obsazení dva muži, dvě ženy.
Hodnocení her panem Ladislavem Nunvářem, stávajícím dramaturgem Klicperova divadla v Hradci Králové
„Vaše hry /Dostaveníčko v baru, Ode zdi ke zdi/ mě něčím zaujaly, myslím si, že umíte skvěle vykreslit postavy, což při inscenování ocení nejen režisér, ale i herci. Mě osobně celkově na divadelních hrách baví, když se střídá komediálnost s až mrazivými okamžiky – a to jsem objevil i u Vás a velmi mě to potěšilo. A také umíte pracovat s poetičností, která kontrastuje s každodenností. Jsem rád, že jsem si mohl tyto Vaše hry přečíst.“
Hodnocení her paní Kinskou, dramaturgyní Švandova divadla v Praze.
„Vaše texty mají dobré tempo (jen občas by se možná vyplatil ještě škrt, ale to se většinou ukáže při inscenování), mají postavy, které mohou být pro herce inspirací a nabízejí možnosti prohlubování a rozehrávání (to nebývá samozřejmé), příběhy jsou srozumitelné a často se (podobně jako Vámi zobrazovaná témata) vztahují k tomu, co žijeme každý den, po čem se ptáme a s čím se potýkáme. Dostaveníčko v baru je křehká a citlivá hra, dovedu si ji představit jako vhodnou třeba pro studiovou scénu. Texty mají svůj rukopis a svou vlastní poetiku.“
Hodnocení her panem M. Heinem u divadla Ungelt v Praze
Vaše hry /Outsiděři, Kluci z děcáku, Člověk z předměstí/ mají nosný poutavý příběh, osudy všech postav mají svůj charakter, jejich vztahy jsou pravdivé (…) Máte dar vystavět figuru, která má nezaměnitelný charakter, lidskou věrohodnost a citovou hloubku.“